O mare parte dintre elevii Romaniei sunt astazi in imposibilitatea de a-si incheia cu succes studiile si de a trece ceea ce numim „examenul de maturitate”. Rolul profesional al unui tanar se construieste inca din perioada prescolara, cand el invata meseriile si profesiile si este intrebat „ce te faci cand o sa fii mare?”. Aceasta intrebare ii arata copilului ca avem asteptari de la el si ca va exista un moment in care va avea responsabilitati si obligatii. „Ceva” apare insa in existenta tanarului si ii influenteaza convingerile si energia in orientarea profesionala. Consider ca este important sa dam atentie fiecarui factor care il poate influenta. Am remarcat in experienta mea mai multe situatii, pe care as vrea sa le impart cu dumneavoastra. Cred ca primii si cei mai importanti sunt parintii. Cu ce gresim ca parinti si ce este de facut?
- Suntem prea ocupati pentru a ne vedea cu adevarat copilul. Nu luam in calcul care sunt abilitatile lui reale, timpul petrecut cu el este insuficient sau relatia este superficiala. Astfel, parerea noastra nu mai are importanta pentru orientarea lui. Este important sa dam copilului posibilitatea sa vorbeasca despre el, sa nu il criticam si sa nu il pedepsim pe el pentru tensiunile noastre interioare. Fiti atenti ce iubeste copilul dvs sa faca, chiar daca este vorba de sport, pictura sau reparat biciclete. Sa-i hraniti o pasiune il ajuta sa creasca si sa fie un adult puternic si independent, chiar daca pasiunea lui nu este limba romana sau matematica.
- Il pedepsim mai degraba cand ia o nota mica decat sa il recompensam cand ia o nota mare. Va invata astfel sa evide pedeapsa mai degraba decat sa caute reusita, invatand din greselile pe care le face. Ne raportam valoarea copiilor la notele pe care acestia le primesc, olimpiadele sau concursurile la care merg, de cele mai multe ori impotriva vointei lor si pentru a ne satisface orgoliul nostru de „parinti buni”.
- Promovam in fata copiilor modele care nu au continut si eficienta in viata reala. Persoanele care au succes financiar fara sa fi absolvit scoala obligatorie sunt considerate de multe ori modele in mass-media si promovate ca atare. Este important sa creem copilului posibilitati in care sa cunoasca si modele de buna practica si reusita prin intermediul performantelor scolare.
- „Uitam” sa ne interesam de performantele scolare ale copilului nostru imediat ce acesta trece in ciclul gimnazial.
- Pierdem din vedere anturajul in care copilul se dezvolta si nu ne implicam in a-i crea anturaje constructive. A-l lasa pe copil in spatele blocului luni de zile nu este o decizie inteleapta. A-l orienta catre un sport, un club sau un curs in timpul liber este foarte sanatos. Astfel va avea in jurul lui modele, competitie si va reusi sa treaca orice tip de examen cu incredere, inclusiv EXAMENUL DE BACALAUREAT
In speranta ca inca mai puteti avea o relatie constructiva cu copilul dvs, nu uitati va rog sa il intrebati in fiecare zi „Astazi cum te simti? Te pot ajuta cu ceva?”